רובנו משתמשים באופן יומיומי בשלל מכשירים שפועלים על בסיס סוללות נטענות. אנחנו יודעים שצריך להטעין את הסמארטפון מדי פעם, אחרת הסוללה תתרוקן ולא נוכל להשתמש בוואטסאפ או בווייז. אלה מאיתנו שמשתמשים במחשב נייד מכירים גם הם את הצורך לשמור על חיי הסוללה כדי להיות מסוגלים לכתוב בוורד או לערוך מצגת. אפילו הגוף שלנו הוא מכונה שחייבת לעצור מדי פעם כדי לחדש את מלאי האנרגיה שלה. ועם זאת, משום מה אנחנו הרבה פחות מודעים לאותו נושא בדיוק כשזה נוגע לרכב שלנו.

ממש כמו הסמארטפון, גם הרכב שלנו עובד על סוללה שמאפשרת לנו לבצע את כל הפעילויות הדורשות אנרגיה. סוללה זו היא המצבר של הרכב. הדלקת אורות הפנסים, למשל, האפשרות לשמוע מוסיקה, הפעלת מצלמת רכב או שימוש במצת – כולם משתמשים באנרגיה שמגיעה מן המצבר. לכן חשוב לשמור עליו במצב תקין ככל האפשר לאורך זמן.

עצות לתחזוקה של המצבר

בטיחות מעל הכל: חשוב לזכור שבניגוד לסוללה של סמארטפון או מחשב נייד, בתוך מצברים קיימים חומרים שעלולים להוות סכנה כמו גז דליק או חומצה. לכן אם אין ברירה ועליכם לטפל במצבר בעצמכם השתמשו באביזרי מיגון כמו משקפי מגן וכפפות; אולם ככל מוטב להימנע מהתעסקות מיותרת במצבר אלא לגשת לאיש מקצוע אם נראה שקיימת בעיה.

איך יודעים אם יש בעיה במצבר? בקלות:

  • התבוננו במצבר עצמו. האם הוא נראה חבול? האו יש בו סדקים? אם התשובה חיובית, גשו לאיש המקצוע.
  • בדקו את החיבורים של המצבר. האם הם מלוכלכים? האם הם החלידו? כתחזוקה שוטפת למצבר יש לשמור על ניקיון החיבורים ואף לשקול את מריחתם בשכבה דקה של וזלין כדי למנוע את החלדתם.
  • התבוננו בכבלים שבאיזור המצבר ונצלו את ההזדמנות כדי להעיף מבט בכבלים אחרים שיש מתחת למכסה המנוע בחיפוש אחר כבלים שהתבלו, נקרעו או שיש בהם פגם אחר כלשהו. אם זיהיתם בעיה בכבלים, אל תגעו בהם בידיים חשופות בעודם מחוברים למצבר(!) ומוטב לפנות כאמור לאיש מקצוע מנוסה.
  • בדקו את גובה המים במצבר. אם יש צורך להוסיף מים, יתכן שתוכלו לטפל בבעיה בלי לגשת לאיש מקצוע: פתחו את הפקקים של המצבר, מלאו מים מזוקקים לגובה שני מ"מ וסגרו את הפקקים היטב.

השתמשו במצברים איכותיים בלבד

חשוב לבצע פעולות תחזוקה של המצבר באופן קבוע, אבל אם מדובר במצבר שאיננו איכותי מספיק אזי גם טיפול תכוף לא יעזור. אם כבר אתם ניגשים לקנות מצבר חדש לרכב, הקפידו לרכוש רק מצבר איכותי מבית מוכר עם מוניטין חיובי, כמו מצברי שנפ למשל.

זכרו שהמצבר הוא זה שמספק לרכב את כל האנרגיה הדרושה להפעלתו, וזהו לא המקום לחסוך כמה אגורות על מצבר ברמה נמוכה אלא להיפך – דווקא כאן כדאי להשקיע יותר על מנת ליהנות מאספקת אנרגיה שוטפת ולא-מופרעת לכל החלקים ברכב שלכם.