החלפת גלגל מתרחשת בדרך כלל בסיטואציה לא נעימה. תקר בגלגל יכול להתגלות לפני נסיעה כך שהחלפת הגלגל פירושה לכלוך והגעה ליעד באיחור, ולעיתים קורה משהו תוך כדי נסיעה ופעולת ההחלפה נעשית לצד כביש סואן, לעיתים בחושך או בגשם; ולכך יש להוסיף את העובדה שהחלפת גלגל היא לא פעולה אינטואיטיבית אלא מורכבת למדי.
על מנת להקל על החלפת הגלגל ברכב כדאי להכיר מבעוד מועד את הכלים הנדרשים ואת סדר הפעולות, כדי שבשעת הלחץ עצמה לכל הפחות אפשר יהיה לדעת שההחלפה בכלל אפשרית. אחרי הכל, אפשר לטפל ברכב באופן מוקפד ויוצא מן הכלל, לדאוג לטיפולים בזמן ולוודא שמותקן בו מצבר איכותי מסוג שנפ – אבל גם הרכב המטופל ביותר יכול לעלות בטעות על מסמר בכביש.

איך מזהים תקר?

אם מורגשת שיש בעיה בנסיעה ברכב, כדאי לעצור בצד ולבדוק את הגלגלים מקרוב. אם התקר חמור אפשר יהיה לראות מיד שהגלגל מרוקן מאוויר, אבל לעיתים התקר קטן והאוויר יוצא ממנו באיטיות. כדאי להתקרב ולהאזין האם נשמע קול של אוויר שיוצא ממנו. אם הרכב עומד על משטח ישר, לעיתים גם תקר קטן יחסית יהיה ניכר באופן ויזואלי והרכב ייטה לצד הבעייתי.

הכלים הנדרשים להחלפת הגלגל:

  • גלגל רזרבי תקין (בדרך כלל נמצא בתוך תא המטען)
  • ג'ק, המכשיר שבעזרתו מרימים מעט את הרכב
  • ומפתח גלגלים
  • בנוסף יש לוודא שקיימים ברכב משולש אזהרה ואפוד זוהר

עכשיו ניגש להחלפת הגלגל, אז מה עושים?

  1. תחילה יש לעצור את הרכב בצד הדרך, להפעיל אורות מצוקה, ללבוש את האפוד הזוהר ולהניח את משולש האזהרה במרחק מספיק על מנת לאותת לנהגים אחרים גם אם יש אור שמש ובפרט אם חשוך וגשום.
  2. אם יש טסה על הגלגל יש להסיר אותה על ידי משיכה עדינה. אם היא מוחזקת באמצעות אזיקון יש לנתק אותו ואז להסיר את הטסה.
  3. כעת יש לשחרר את ברגי הגלגל באמצעות מפתח הברגים: פשוט למקם את המפתח מעל הבורג ולסובב. שלב זה עשוי להיות קשה, אבל אפשר להיעזר בכוח הרגליים. שימו לב: לא לפתוח לגמרי את הברגים אלא רק לשחרר במקצת.
  4. כעת יש להרים את הרכב באמצעות הג'ק. יש לחפש את המקום הייעודי לג'ק בתחתית הרכב, להניח מתחתיו את הג'ק ולסובב את הידית עד שהרכב מתחיל לעלות. אפשר לעצור את ההרמה כאשר הגלגל נמצא באוויר בערך במרחק של אצבע אחת מן הקרקע.
  5. זה הזמן לפתוח לגמרי את ברגי הגלגל ולהניחם במקום בטוח. כעת הגלגל ישתחרר ממקומו בקלות וניתן להסירו ולהניח במקומו את הגלגל הרזרבי.
  6. לבסוף יש לבצע את כל השלבים לאחור: לחזק את ברגי הגלגל הרזרבי, להוריד את הרכב באמצעות סיבוב הג'ק לצד השני, לוודא שהברגים מחוזקים עד הסוף  ובמידת האפשר יש לנסוע בזהירות ובהקדם האפשרי לפנצ'ריה על מנת לתקן את הגלגל.

אם למרות כל מה שכתבנו כאן, אתם עדיין מסתבכים, אל תהססו לבקש עזרה מעוברי דרך או נהגים אחרים, אנו בטוחים כי הם ישמחו לסייע לכם:)