Rate this post

העונה החמה של סוף דרכם של מצברים למרבה ההפתעה, היא גם עונת החורף וגם עונת הקיץ. בחורף כשקר מאד, המנוע נדרש ליותר מאמץ על מנת להניע את עצמו ועל כן מערכת ההנעה מתאמצת יותר (יותר סטרטר, יותר חשמל). בקיץ, כשחם מאד, המצבר מתחמם וחלק מהרכיבים שבתוכו מתפרקים ולמעשה קצב הבלאי שלהם מהיר יותר.

בעקבות כך ניתן לזהות כי בתקופות של גלי חום או קור כבדים, יש יותר החלפות של מצברים. לצד זאת יש מספר פעולות שניתן לעשות לכל אורך השנה ובמיוחד בעונות החמות/קרות כדי לשמור על אורך חייו של המצבר.

6 דברים שניתן לבצע כדי לשמור על אורך חייו של המצבר

מודעות לגיל המצבר

תקופת החיים של מצברים הינה כשלוש שנים +/-, מומלץ להתחיל לבצע פעולות תחזוקה כבר לאחר השנה הראשונה.

קורוזיה

מוכר גם כתהליך החלדה. לאורך זמן מתחיל להיווצר על המצבר (במיוחד באזור הקטבים) תהליך של קורוזיה הפוגע במוליכות (כולל של הטעינה). ניתן לנקות את הקורוזיה עם מטלית יבשה וניתן גם לרכוש חומרים המונעים התפתחות של קורוזיה. מומלץ לבצע את פעולת הניקוי כ – 3 פעמים בשנה.

מים מזוקקים

בזמן עבודת המצבר מתקיימת תגובה כימית המתרחשת בלוחות עופרת הנמצאים בתוך תמיסה הכוללת חומצה גופרתית ומים. הלוחות הללו מתחממים ולכן זקוקים למערכת קירור שהינה מים, הנמצאים בתוך עמודים במצבר. המים הללו מתאדים לאורך זמן וחשוב למלא אותם באמצעות פקקי הקירור. שימו לב! אין למלא עד שיא הגובה.

רכב עומד

בכדי שהמצבר ישמור על יכולותיו עליו לשמור על רמה מסוימת של פעילות. השארת רכב במשך שבועות ללא התנעה עלולה לפגוע ביכולת המצבר לעבוד. לכן, אם אתם נוסעים לתקופה ארוכה לחו"ל, בקשו מחבר או מבן משפחה שיניעו את הרכב אחת לשבוע למשך 30 דקות.

בדיקת מתח במצבר

מומלץ לבצע בדיקת תקינות מתח של המצבר אחת לתקופה, במיוחד בסוף השנה השנייה של המצבר. זיהוי בעיות מוקדמות במצבר יכולות להוביל לביצוע פעולות אחזקה ותחזוקה שיאריכו את חייו ובכל מקרה יאותתו לכם על מצבו, יכינו אתכם לקראת האפשרות של החלפת מצבר. את הבדיקה ניתן לבצע באמצעות מכשיר למדידת וולט הניתן לרכישה או לחלופין במוסך.

חשמל

הקפידו לוודא כי כאשר אתם יוצאים מהרכב שלא נשארים רכיבי חשמל דולקים (אור פנימי, פנסים, רדיו). למרות שכיום ברכבים חדשים מרבית אביזרי חשמל נכבים עם כיבוי המנוע עדיין יש סכנה בהשארת אור פנימי וכמובן שאר האביזרים ברכבים ישנים יותר.

תשובות לשאלות נפוצות

  1. מדוע מצבר הפסיק לעבוד?

כל מצבר מורכב מלוחות עופרת, חומצה ואלקטרוליטים. ככל שרמת האלקטרוליטים גבוהה יותר וצפופה יותר כך הוא יעבוד טוב יותר. לאורך השנים, בעקבות הנעה חוזרת ופעילות שוטפת מתחילה ירידה הדרגתית ברמת אלקטרוליטים עד למצב של חוסר שלא מאפשר המשך עבודה של המצבר.

  1. האם טעינת מצבר עם כבלים פוגעת בו?

השימוש בכבלים נעשה כאשר מצבר לרכב מתרוקן והדבר מצביע על בעיה כל שהיא (לאו דווקא במצבר). ככל שמשתמשים יותר בכבלים להנעה מצבו של המצבר יחמיר ובכל מקרה יש לבדוק האם המצבר הוא הבעייה ואז להחליפו או רכיבים אחרים כמו אלטרנטור (מערכת הטעינה של הרכב) או אולי זליגת חשמל במערכת החשמל של הרכב.

  1. מהו הזמן הנהוג לקבל אחריות על מצבר?

מרבית היצרניות של מצברים מעניקות אחריות של 12 עד 24 חודשים (מצבר לרוב מחזיק מעמד בממוצע 3 שנים). יש חברות המציעות הרחבה של האחריות לשלוש שנים או יותר בתוספת תשלום.