כיסא הבטיחות הוא פריט חובה על פי החוק, בתקנות התעבורה נקבע כי יש לרתום בכיסא בטיחות פעוטות החל מגיל לידה ועד גיל 3. לפי לשון החוק על התקן הריסון להיות מעוגן לרכב, ועליו לכלול גם רתמות לקשירת הילד בכיסא.
כיסא הבטיחות ביחס לכיוון הנסיעה
אם בעבר קבע החוק כי עד גיל שנה ישב התינוק נגד כיוון הנסיעה, ואילו החל מגיל שנה והלאה ישב התינוק לכיוון הנסיעה. כיום החוק שונה והוא מתייחס גם למשקל הילד. היות ויש מקרים רבים בהם התינוק בן השנה אמנם כבר חגג את היום ההולדת שלו, אבל מבחינת ההתפתחות והמשקל שלו הוא עדיין אינו בשל. השרירים ועמוד השדרה של הפעוט הזה טרם בשלים להתמודד עם העוצמה שמופעלת על הגוף במקרה של בלימה או חלילה תאונה. מניתוח תאונות שאירעו בדרכים עולה המסקנה כי הישיבה נגד כיוון הנסיעה היא בטוחה יותר, והיא מפחיתה את מספר הפגיעות ואת החומרה שלהן באופן משמעותי. היות שכך קיימת כיום המלצה להושיב פעוטות נגד כיוון הנסיעה גם לאחר גיל שנה. לפי הנחיות ה AAP יש להושיב את הילד עד גיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה. ובמידת האפשר להמשיך בכך כל עוד הפעוט מתאים לממדי כיסא הבטיחות. גם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב פרסמה הנחיות שם רשום להושיב את הפעוט נגד כיוון הנסיעה עד גיל 4. גם בישראל אמצו את ההנחיה הזו.
עיגון כיסא הבטיחות לרכב
עוד לפני שניגשים להכניס את הילד לכיסא הבטיחות, עלינו לוודא עיגון נכון של כיסא הבטיחות למושב הרכב. העיגון נועד לחבר את הכיסא היטב למקומו, כך שגם בזמן עצירה פתאומית או חלילה בעת תאונה כיסא הבטיחות יישאר מחובר למושב. ניתן לומר כי עיגון כיסא הבטיחות למושב מצריכה הקפדה והיא צריכה להיעשות לפי הכללים. ובמציאות? אחוז קטן מכלל המשתמשים מעגנים את כיסא הבטיחות בצורה הנכונה שאכן תגביר את הבטיחות של הפעוט שיושב על הכיסא. הקושי נובע מהעובדה שיש כל כך הרבה סוגים של חגורות בטיחות בכלי הרכב השונים. כמו כן העובדה שהעיגון הוא פעולה מסורבלת למדי. ועוד – רבים הם האנשים שלא משקיעים את הזמן בקריאה יסודית של חוברת ההוראות של המוצר. הנתונים בשטח מדאיגים למדי – רק כרבע מכלל הפעוטות יושבים בכיסא בטיחות שאכן תורם לבטיחות שלהם. שימו לב כי כיסא בטיחות שלא מותקן כנדרש מסכן את חייו של הפעוט.
עיגון ISOFIX
במרבית כלי הרכב קיים כיום עיגון ISOFIX שנועד לענות על המצב הזה ולמנוע מקרים בהם הכיסא אינו מעוגן כראוי. וזאת באמצעות עיגון יוחד שמאפשר לחבר את כיסא הבטיחות למושב הרכב בצורה קלה ומהירה יותר, כזו שלא דורשת הבנה ועיסוק מסורבל סביב העניין. אמנם מדובר על עיגון ממתכת, אבל מבחינת החוזק יש לחגורות הבטיחות יתרון על פני עיגון זה. ולכן הוא מתאים רק לפעוטות עד משקל מסוים. כמו כן יש לוודא כי כיסא הבטיחות אותו רוכשים מתאים לעיגון זה.
מה עוד חשוב לדעת?
בדקו ששלד כיסא הבטיחות לא מפעיל לחץ על אבזמי החגורות. כיוון שלחץ זה עלול לגרום לכך שהאבזם יישבר ולשחרור הכיסא בשעת חירום.
באמצעות מה אתם מעגנים? חגורת בטיחות או עיגון ISOFIX? יש לבחור באחת מבין שתי אפשרויות אלו. עיגון כפול מסוכן.
ISOFIX מתאים לעיגון של כיסא בטיחות אחד בלבד. אין לו את היכולת לעמוד בלחצים של יותר מכיסא בטיחות אחד.
חובה לקרוא היטב את חוברת ההוראות של כיסא הבטיחות ולפעול על פי ההמלצות.