אחד מכלי התחבורה אשר דורש תשומת לב וטיפול שוטף הוא האופנוע והקטנוע. לא מדובר בהשקעה רצינית של שעות, אבל כן מומלץ לבדוק כמה דברים באופן שוטף, על מנת לוודא שכלי הרכב הזה עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר. הפעם בחרנו להתמקד בתחומים קריטיים לתחזוקה תקינה של האופנוע: לחצי אוויר תקינים בצמיגים, תחזוקת שרשרת תקינה, ותשומת לב למצבר, אבל נתחיל בהסבר לגבי טיפולים שוטפים. חובה לכל רוכב.
טיפולים שוטפים
תחזוקה שוטפת של האופנוע או הקטנוע מתייחסת להחלפת שמן ופילטר שמן, בדיקת פילטר אוויר והחלפתו במידת הצורך, ויש כאלו שיגידו שגם בדיקת פלאגים והחלפתם במידת הצורך, מוגדרים כחלק מהטיפול השוטף של כלי הרכב הזה.
לחצי אוויר בצמיגים
לחץ אוויר תקין בצמיג של האופנוע או הקטנוע, קריטי מבחינה בטיחותית. רכיבה עם לחץ נמוך יכולה לגרום לתאונה, ובנוסף, לחץ אוויר נמוך מתבטא בהוצאות כספיות, מכיוון שהצמיג נשחק מהר יותר.
ההמלצה היא לבדוק את הצמיג כשהוא קר, מוצל, ולאחר חנייה למשך זמן ממושך. אפשר ורצוי למלא אוויר בבוקר לפני שיצאתם לדרך, ולבדוק שוב לאחר שהצמיג התחמם. ההמלצה היא לבדוק אוויר אחת לשבועיים, למרות שיש כאלו שיגידו שגם אחת לחודש זה מספיק.
תחזוקת שרשרת
ישנן כמה סוגי שרשראות אופנועים, הנפוצה ביותר היא RING-O, ורובם המכריע של האופנועים נעזרים בה. חשוב להבין, תפקיד השרשרת הוא להעביר את הכוח מהמנוע של האופנוע, לחלק האחורי שלו. אם היא לא עושה את עבודתה, רוב הסיכויים שגם אתם לא תוכלו לעשות יותר את עבודתכם.. חשוב לשמור על השרשרת, לשמן אותה, לפחות אחת ל-500 ק"מ, ובחורף מומלץ לעשות זאת בתדירות גבוהה יותר, וכשהשרשרת חמה, לאחר נסיעה. אגב, ככל שמתקרבים ל-10 אלף ק"מ ומעלה, מומלץ להקפיד על בדיקת השרשרת באופן פיזי.
שמירה על המצבר
אחד החלקים החשובים בכל אופנוע וקטנוע הוא המצבר. חשוב ביותר להקפיד לשמור על המצבר ולתחזק אותו כראוי. איך עושים זאת? בודקים אם יש סדקים בגוף המצבר, מומלץ לבדוק אחת לשבוע, ולהוסיף לבדיקה הזו גם בדיקה של הנוזל במצבר, והוספה במידת הצורך.
מצבר איכותי לקטנוע, אמור להחזיק מעמד בין שנה וחצי לשנתיים, ולעיתים אף יותר. מצבר איכותי לאופנוע יכול בהחלט להחזיק מעמד עד שלוש שנים, זה תלוי בין היתר בתחזוקה השוטפת. שימו לב לרכוש מצבר עם תעודת אחריות מחברה מוכרת וידוע, שתספק לכם מענה ראוי במידת הצורך.
מבחינת מחיר, אגב, המצברים של וולטה נעים בין 400-600 שקלים, והמצברים של שנפ גם כן.
שטיפת האופנוע
מומלץ אחת ל-1000 ק"מ בערך, לשטוף את האופנוע, וכמובן שבמידה והאופנוע התלכלך בבוץ, יש לשטוף אותו באופן יסודי. מומלץ לשטוף עם גרניק, ואין מה לחשוש מקורוזיה.
החשיבות של טיפול באופנוע ובקטנוע לאחר הוצאת הרישיון היא גדולה וקריטית, על מנת לשמור על בטחונכם, ועל מנת לשמור על כלי הרכב שיתפקד לאורך זמן, באופן מקסימאלי.