מצבר הרכב הפרטי מספק את האנרגיה החשמלית המיועדת להנעת הרכב והוא ממוקם מתחת למכסה המנוע. אורך חייו הוא כ 3 עד 4 שנים ואחד התנאים החשובים לכך הוא החזקתו התקינה. יחד עם זאת, הוא עלול להתקלקל לפני כן. במקרים רבים, אין סימנים מוקדמים שיכולים להעיד על תקלה קרובה. המצבר יכול פתאום כך סתם להפסיק להגיב ואז יש צורך לבדוק אותו. בדיקת המתח נעשית על ידי מכשיר מיוחד וכאשר הוא מראה שהמצבר "מת" אזי זה הזמן להחליפו.
החלפה בצורה נכונה
ניתן להחליף מצבר בכל מוסך רכב או מוסך חשמלאי רכב. יש אפשרות להזמין שירותי דרך שמוצעים על ידי נותני שירותים בתחום אבל יש אפשרות גם להחליף את המצבר לבד. החלפת מצבר אינה מורכבת מדי אבל יש צורך לדעת לעשות אותה נכון ובצורה זהירה. בחירה של מצבר שאיננו מתאים לרכב יכולה לגרום לנזקים למערכות שונות. החלפה שאיננה על פי התקן יכולה לגרום לכך שהמצבר לא יעשה את תפקידו. את ההחלפה יש לבצע כשהרכב כבוי כדי למנוע התחשמלות ובעזרת כפפות מתאימות.
תהליך ההחלפה
תהליך החלפת מצבר מתחיל בניתוק קוטב המינוס (חובה – מסומן בצבע שחור) ואז בקוטב הפלוס (מסומן בצבע אדום) השלב הבא הוא פתיחת הגשר שתופס את המצבר. לפעמים אין גשר ויש רק פלטת ברזל שתופסת את המצבר מלמטה. אותה ניתן לפתוח עם מברג מתאים. אח"כ יש להוציא את המצבר הישן ולהניח במקומו חדש. חשוב לבחור במצבר בגודל שיתאים למגרעת המותקנת ברכב. סדר ההרכבה הוא הפוך. כלומר: הרכבת הגשר או פלטת המתכת, לאחר מכן, חיבור הפלוס ולבסוף את המינוס. יש להניע את המכונית לוודא שהכול עובד.
בדיקה לפני החלפה
ככלל. מומלץ לבצע את ההחלפה רק לאחר בדיקת גורמים אחרים היכולים לגרום לתקלת הנעה. חשמלאי רכב יודעים לבדוק אלמנטים אלו טרם החלפת המצבר. לעיתים, זה חוסר במים בתאי המצבר, חיבור לקוי, קורוזיה שמונעת העברת זרם, התרוקנות מצבר ועוד. החיסכון בביצוע עצמי אינו גדול מאחר ועמלת החשמלאים או המכונאים בתיקון אינה גדולה. חלק מהרווח שלהם מגיע מיצרן המצברים. כך, שמומלץ תמיד לבדוק אופציה של שירות מקצועי.