כמעט כל דבר שנמצא סביבנו דורש מקור אנרגיה כלשהו על מנת לפעול, בין אם מדובר במקרר הביתי שמחובר לרשת החשמל הביתית, בטלפון הסלולרי שפועל על סוללה נטענת או ברכב שלנו, אשר מקבל את האנרגיה הדרושה לפעולתו מן המצבר – החל מפעולת המנוע ועד לכל מערכת חשמלית שנמצאת ברכב.
רוב האנשים לא נוהגים לחשוב על המצבר ברכב שלהם אלא רק כאשר הוא מתרוקן ויש צורך להחליפו. אולם דווקא במקרים כאלה חשוב לדעת שיש הרבה יותר מסוג אחד של מצברים, וחשוב להתאים את סוג המצבר לרכב שבו הוא מותקן. לכן, אם אתם מחפשים מצבר חדש, מומלץ כי תקדישו מספר דקות על מנת להבין את ההבדלים ואת המשמעויות שבבחירת סוג המצבר הנכון.
לכל רכב יש סוג מצבר שמתאים לו
כל כלי רכב זקוק למצבר, בין אם מדובר במכונית פרטית, במשאית, בקולנועית, באופנוע או בטרקטור. אפילו במכוניות חשמליות ו/או היברידיות, או רכבים בהם מותקנות מערכת גפ"מ לרכב (רכבים שעברו הסבה לגז), מהן ניתן כיום לראות יותר ויותר, עדיין נעשה שימוש במצברים, אם כי המצברים המיועדים למכוניות מסוגים אלה הם שונים במקצת מרוב המצברים המיועדים לכלי רכב רגילים בהם עוסקות שורות אלה.
העובדה שמצברים שונים מיועדים לכלי רכב שונים מתבטאת קודם כל בגודל הפיזי של המצבר עצמו. יש מצברים קטנים, גדולים ובינוניים, וכבר לפי המקום המיועד למצבר בחלל המנוע ניתן להתחיל להבין האם מצבר מסוים יתאים או לא.
אלא שבנוסף לגודל הפיזי, יש הבדלים נוספים וחשובים בין סוגי מצברים לרכב. למשל, מצברים שונים פועלים בטכנולוגיות שונות: יש מצברים שמיוצרים מעופרת, יש כאלה שפועלים בשילוב מים מיוחדים ויש מצברים "יבשים" אשר נקראים מצבר יבש.
כמו כן יש הבדל בעוצמת המצבר, כלומר מידת האמפר שכלי הרכב דורש או מקבל מן המצבר. לדוגמה, כלי רכב פרטיים בדרך כלל עושים שימוש במצבר בעוצמה בין 40 אמפר ל-95 אמפר, בעוד משאיות או אוטובוסים עושים שימוש במצבר בעוצמה של עד 230 אמפר (בגלל אופי העבודה המאומץ יותר שנדרש מסוגי מצברים כאלה). לפיכך, התקנת מצבר שעוצמתו נמוכה או גבוהה מדי ואינה מתאימה לרכב תקצר באופן משמעותי את אורך חיי המצבר ולעיתים אף תהיה מורגשת כקושי בהתנעת המנוע.
מצבר יבש
אחד המונחים העיקריים השגורים בתחום הוא מצבר יבש, אם כי חשוב לציין בשלב הזה שהמונח אינו קיים בז'רגון המקצועי ה"רשמי" של התחום. כך או כך, הכוונה בו ברורה: כשאנחנו מדברים על מצבר יבש, אנחנו מתכוונים מבחינה מעשית למצבר אשר הסגירה שלו היא הרמטית, בלי פקקים.
יש כמה יתרונות לרכישת מצבר יבש. החשוב שבהם, ככל הנראה, נוגע לתחזוקת המצבר שהיא פשוטה בכל קנה מידה. מצבר מהסוג הזה אינו דורש טיפולים שוטפים או הוספה של מים, מפני שאינו מאבד נוזלים – מה שמקל מאוד על אלו המצטיידים בו. מהסיבה הזו רוב המצברים כיום הם יבשים, להבדיל משנים עברו בהם ההתבססות הייתה על מצברים "רטובים" שכן דרשו בדיקות מים ומילויים בעת הצורך.
איך תוודאו שבחרתם מצבר מתאים לרכב?
ראשית בצעו בדיקה חיצונית על מנת לוודא שהמצבר לא נוזל, סדוק או חלוד, וכן יש לבדוק את הרישום על המצבר עצמו על מנת לאשר שהוא אכן מתאים לדגם הרכב שברשותכם. בנוסף, בעת רכישת מצבר לרכב יש לבדוק מה תוקף האחריות. ככל שמשך האחריות ארוך יותר כי סביר שמדובר במצבר איכותי יותר.
ככלל, אם ברכבכם הותקן מצבר שנפ והייתם מרוצים מתפקודו, אזי מוטב לבחור במצבר מדגם זהה או דגם שדומו במפרט ובתכונות. אבל אם לא הייתם מרוצים וברצונכם לרכוש דגם אחר, אזי מומלץ להתייעץ עם חשמלאי רכב באשר לדגם המתאים ביותר לרכב שלכם.